سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
   

 

 
-->



مجتبی اربابی
ما غیر ابالفضـــــل دلدار نداریــم مامست ولاییم هشیار نداریـم توهمـــــدم هر غمی ابالفضــل عشـــــق همه عالمی ابالفضــل قربـــــــــــــــــان وفات ابوفاضــــــل جانــــــــــــــم به فدات ابوفاضـــــل
پست الکترونیک
پروفایل مدیر وبلاگ

()
» محرم (26)
» مهدی (1)
» تصاویر علقمه (1)

» میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد
» هیئت حضرت ابالفضل(ع) نوش آباد
» ارباب ! صدای قدمت می آید
» رمضان مبارک
» اربعین حسین(ع) تسلیت
» عصر دوازدهم محرم....
» ما غیر ابالفضـــــل دلدار نداریــم
» هوا هوای حسین......
» مراسم سقاخوانی نوش آباد
» ای اهل عزا ماه محرم شده نزدیک
» باز بوی محرم می آید.
 

وجه تسمیه والقاب حضرت عباس (ع) یکشنبه 85 بهمن 15
 

وجه تسمیه و القاب حضرت عباس (ع)

 

امام علی (ع)فرمودند:«من نام این کودک را با نام عمویم عباس نامیدم »

عباس از لحاظ لغوی به چه معنایی است؟ عباس صفتی عربی از صیغه مبالغه است که دارای چند معناست که مهمترین آن «بسیار ترش روی » است . از دیگر معانی کلمه عباس «شیر بیشه و شیری که دیگر شیران از او بگریزند »می باشد این معانی مصداق بارز شهامت و شجاعت حضرت عباس (ع) استچرا که آن حضرت (ع) شجاعت علوی را از پدرو عامری را از ماد ربا ارث برده بود ،و وجودش در جهان ملکوت برای پرچم داری روز عاشورا بوده است تا ذخیره با کفایت ان روز باشد .

حضرت عباس دارای القاب و کنیه های بسیار است .

1- قمر بنی هاشم : یکی از مشهورترین اسامی و القاب حضرت عباس قمر بنی هاشم است . در میان عرب رسم بر این بود که اگر کودکی  زیبایی  فوق العاده ای داشت و همچنین خوش اندام و دارای قامتی بلند و چهره ا ی زیبا بود او را با عنوان قمر (ماه ) می خوانند

2- ابوالفضل : یکی از مهمترین کنیه ها ی حضرت عباس« ابوالفضل  » یا «ابو فاضل » است

در منابع ماخذ دو علت را برای کنیه ابوالفضل ذکر کرده است : اولا اینکه بعضی از منابع معتقدند که چون حضرت عباس دارا ی پسری بنام فضل بوده اورا به لقب ابو الفضل یعنی پدر فضل ملقب کرده اند . ثانیا چون سراسر زندگی ان حضرت پر از فضل و ارزش های اخلاقی وکرم ومروت بوده است ان جناب رابه این کنیه با ارزش ملقب کرده اند .

3- سقا ، ساقی تشنگان ف ساقی کربلا : سقّا کلمه ای عربی است به معنی اب دهند ه ، کسی که اب با افرادی می رساند واین القاب از جمله القاب مشهور حضرت عباس (ع) است .

در جریان نهضت کربلا هنگامی که یزدیان اب را بر امام حسین (ع) و همراهانش بستند ف یکی از مهمترین وظایف حضرت عباس آب رسانی به کاروان حسینی بود. حتی ابوالفضل العباس در لحظه شهادت هم در کسوت و ساقی اهل بیت (ع) به شهادت رسیده است .

4- ابوالقربه : ابوقربه ، به معنای پدر مشک آب است . حضرت عباس نظر به این که در ماجرای حرکت امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) از مکه به سوی کربلا سرپرست و مسئول مشک های آب و اب رسانی به کاروان حسینی و چهارپایان انها بود به این لقب ملقب گردید.

5- باب الحوائج : حضرت ابوالفضل العباس بر اثر فداکاری اخلاص و ایثار در دستگاه با عظمت برادرش امام حسین در پیشگاه خداوند عز وجل دارای مقام بسیار والا و ارزشمند و ابروی مخصوص گردیده است .

6- عبد الصالح :یکی از القاب ان حضرت ،عبد الصالح یا بنده صالح خداوند است که در زیارتنامه حضرت عباس امده و ابو حمزه ثمالی از قول امام جعفر صادق خواندن انم را سفارش کرده است .

7- شهید:یکی دیگر از القاب حضرت شهید است .این عنوان در زیارت نامه ان حضرت امده است و همه ان حضرت را «شهید کربلا »می دانندو می نامند. حضرت امام سجاد در خصوص عظمت شهادت و رشادت ان حضرت فرموده است :.......و از برای عباس (ع) در نزد خداوند در روز قیامتچنان منزلتی استکه جمیع شهداارزوی مقام او را دارند.

8- پرچمدار ،و علمدار حسین(ع):حضرت علی در خصوص پرچم و پرچم داری می فرماید :پرچم را بالا نگه دارید و پیرامون ان را خالی مگذاریدو به جز به دست دلاوران و مدافعان سرسخت خود ،نسپاریدزیرا انان که در حوادث سخت ایستادگی می کنند از پرچم های خود بهتر پاسداری می نمایندو ان را در دل لشکر نگه می دارند و از هر سو ،از پیش و از پس و از اطراف مراقب ان می باشند ،نه از ان عقب می مانند و نه از ان پیشی می گیرند که تنها رهایش کنند.و اما با این مقدمه در خصوص پرچم به این نکته می رسیم که ارزنده ترین پرچم ها ،پرچم سرور ازادگان امام حسین بود که در روز عاشورا به دست حضرت ابو الفضل در اهتزاز بود و به همین دلیل ان حضرت ملقب به «حامل اللواء» یا پرچمدار گردید.

9-طیّار :طیار یعنی پرواز کننده در فضای عالم قدس و درجات و مقامات عالیه بهشت.قبل از شهادت حضرت عباس این لقب به عموی ایشان جعفر ابن ابی طالب اطلاق شد و ان هنگامی که ایشان در جنگ موته در سال هشتم هجری پس از قطع دو دستش به شهادت رسید .لذا پیامبر لقب طیار را در مورد ایشان به کار بردند و فرمودند :«خدا برای جعفر دو بال زبرجد رویانیدکه در بهشت هر جا که بخواهد با ان دو بال پرواز کند».

10- سپهسالار:لقب سپهسالار لقبی است که معمولا به بزرگترین شخصیت فرماندهی  داده می شود و حضرت عباس (ع) به این دلیل که فرمانده نیروهای امام حسین در روز عاشورا بود و رهبری سپاه ایشان را بر عهده داشت ،سپهسالار نامیده شده است .

11- حامی الظعیفه: از القاب مشهور حضرت حامی الظعیفه به معنای حامی و حمایت کننده از بانوان و ضعیفان است.

12- المستجار:المستجار به معنای پشت و پناه است .از انجایی که حضرت عباس همواره در طول زندگی تا اخرین لحظه شهدت پشت و پناه برادرش امام حسین (ع) بود به این لقب

،ملقب گردید.

13- قهرمان علقمی :علقمه یا علقمی نام شاخهای از فرات است ،یعنی همان شاخهای از رود فرات که حضرت عباس در کنار ان شهید شد. در اخرین بار در روز عاشورا حضرت عباس (ع) در کنار همین رود،توسط انبوه دشمنان محاصره گردید و پس از مبارزهای طولانی و به هلاکت رسانیدن چند صد تن از دشمنان ،ناجوانمردانه حضرت(ع) را به شهادت رساندند. لذل حضرت عباس را به همین مناسبت قهرمام علقمی لقب دادند.

14- اطلس :از دیگر القاب حضرت اطلس است و ظاهرا اطلس در اینجا معنی شجاع به کاربرده شده است .از انجایی که شجاعت حضرت بر کسی پوشیده شده نیست این لقب به وی داده شده است .

15- ابوالقاسم

القاب دیگری برای ان حضرت ذکر گردیده است که از جمله انها،حامی,فادی(فداکار), ضغیم(شیر) موثر(ایثارگر) ,ظهیر الولایه ()پشتیبان ولایت و غیره می باشد.

 



 

طبقه بندی: محرم

نظر

 
 
 
» پایگاه جامع عاشورا
» قالبهای مذهبی وبلاگ
» پایگاه اینترنتی شهرداری نوش آباد
» پایگاه اطلاع رسانی امام رضا(ع)
» پایگاه اطلاع رسانی نوش آباد
» وبسایت محمد مسلمی زاده
» وبسایت دکتر علی شریعتی
» پایگاه اطلاع رسانی شیعیان
» آخرالزمان و ظهور مهدی(ع)
» وسایت مداحان اهلبیت
» ریحـانة الحسین نوش آباد
» محرم ،کربلای نوش آباد
» محبان حضرت مهدی(ع)
» از تو می پرسند..
» هو اللطیف
 
کل بازدید : 258449
بازدید امروز :1
بازدید دیروز : 6
تعداد کل پست ها : 62
» پیام‌رسان
» نقشه سایت
» اوقات شرعی

  RSS 2.0  

 
 
 
< style="z-index: 1000; position: absolute; top: 0px; left: 0px; border-width: 0px;">