سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
   

 

 
-->



مجتبی اربابی
ما غیر ابالفضـــــل دلدار نداریــم مامست ولاییم هشیار نداریـم توهمـــــدم هر غمی ابالفضــل عشـــــق همه عالمی ابالفضــل قربـــــــــــــــــان وفات ابوفاضــــــل جانــــــــــــــم به فدات ابوفاضـــــل
پست الکترونیک
پروفایل مدیر وبلاگ

()
» محرم (26)
» مهدی (1)
» تصاویر علقمه (1)

» میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد
» هیئت حضرت ابالفضل(ع) نوش آباد
» ارباب ! صدای قدمت می آید
» رمضان مبارک
» اربعین حسین(ع) تسلیت
» عصر دوازدهم محرم....
» ما غیر ابالفضـــــل دلدار نداریــم
» هوا هوای حسین......
» مراسم سقاخوانی نوش آباد
» ای اهل عزا ماه محرم شده نزدیک
» باز بوی محرم می آید.
 

تعزیه در نوش آباد سه شنبه 90 دی 13
 

      مراسم تعزیه خوانی سالار شهیدان

  با حضور اساتید برتر تعزیه کشور

زمان : 10 الی 20 صفر,            ساعت 19 الی22

مکان : مرکز هیئت حسینی شهر نوش آباد

تعزیه در نوش آباد

تاریخچه تعزیه خوانی

تاریخ پیدایش تعزیه به صورت دقیق پیدا نیست. برخى با باور به ایرانى بودن این نمایش آئینى، پاگیرى آن را به ایران پیش از اسلام به پیشینه سه هزار ساله سوگوارى بر مرگ «سیاوش» پهلوان مظلوم داستان‌هاى ملى ایران نسبت داده و این آئین را مایه و زمینه‌ساز شکل‌گیرى آن دانسته‌اند. برخى دیگر با استناد به گزارش‌هایى پیدایش آن را مشخصاً از ایران بعد از اسلام و مستقیماً از ماجراى کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش مى‌دانند. در دوره اخیر سوگوارى براى شهیدان کربلا از سوى دوست‌داران آل على(ع) در آشکار و نهان در عراق، ایران و برخى از مناطق شیعه‌نشین دیگر انجام مى‌گرفت. چنان‌که ابوحنیفه دینورى، ادیب، دانشمند و تاریخ نگار عرب، در کتاب خود از سوگوارى براى خاندان على(ع) به روزگار امویان خبر مى‌دهد.

اما شکل رسمى‌ و آشکار این سوگوارى، به روایت ابن اثیر، براى نخستین بار در زمان حکمرانى دودمان ایرانى مذهب آل بویه صورت گرفت. این سوگوارى به گونه‌اى بود که معزالدوله احمد ابن بویه در دهم محرم سال 352 هجرى قمرى در بغداد به مردم دستور داد که براى سوگوارى، دکان‌هایشان را ببندند و بازارها را تعطیل کنند. نوحه بخوانند و جامه‌هاى خشن و سیاه بپوشند. در دوران حکومت سلطان محمد خدابنده، شیعیان حداکثر استفاده را در انجام مراسم سوگوارى و بزرگداشت خاندان پیامبر(ص) مى‌کردند. اما سوگوارى‌ها در این فاصله تاریخى سبک مشخصى نداشت. به تدریج و به مرور زمان، عزادارى‌ها براى حضرت اباعبدالله(ع)، شکل و شیوه مشخصى پیدا کرد. تعزیه اما در دوره ناصرالدین شاه به اوج خود رسید و بسیارى این دوره را عصر طلایى تعزیه نامیده اند. تعزیه که پیش از آن در حیاط کاروانسراها، بازارها و گاهى منازل شخصى اجرا مى‌شد، اینک در اماکن باز یا سربسته تکایا و حسینیه‌ها به اجرا در مى‌آمد. معروف‌ترین و مجلل‌ترین این تکایا، تکیه دولت بود که در همین دوره به دستور ناصرالدین شاه و مباشرت دوستعلى‌خان معیرالممالک در سال 1304 هجرى قمرى ساخته شد. در آغاز سلطنت ناصرالدین شاه، تعزیه در 300 مکان مشخص برپا مى‌شد.

در سال‌هاى آغاز دیکتاتورى رضاشاه، یعنى پس از 1304 هجرى شمسى، اجراى تعزیه رفته رفته ممنوع اعلام شد و پا به دوران افول خود گذاشت. هر چند پس از شهریور 1320 دیگر بار سر برآورد، اما در برابر انواع سرگرمى‌هاى جدید مثل سینما و تئاتر، نتوانست موقعیت و عظمت پیشین خود را بازیابد.

 



 

نظر

 
 
 
» پایگاه جامع عاشورا
» قالبهای مذهبی وبلاگ
» پایگاه اینترنتی شهرداری نوش آباد
» پایگاه اطلاع رسانی امام رضا(ع)
» پایگاه اطلاع رسانی نوش آباد
» وبسایت محمد مسلمی زاده
» وبسایت دکتر علی شریعتی
» پایگاه اطلاع رسانی شیعیان
» آخرالزمان و ظهور مهدی(ع)
» وسایت مداحان اهلبیت
» ریحـانة الحسین نوش آباد
» محرم ،کربلای نوش آباد
» محبان حضرت مهدی(ع)
» از تو می پرسند..
» هو اللطیف
 
کل بازدید : 258966
بازدید امروز :21
بازدید دیروز : 19
تعداد کل پست ها : 62
» پیام‌رسان
» نقشه سایت
» اوقات شرعی

  RSS 2.0  

 
 
 
< style="z-index: 1000; position: absolute; top: 0px; left: 0px; border-width: 0px;">